Schulden van consumenten onnodig in de hand gewerkt

Schulden van consumenten onnodig in de hand gewerkt

Overheid en bedrijfsleven kunnen miljoenen besparen door meer oog te hebben voor het financieel gedrag van consumenten. Steeds meer huishoudens kampen met geldproblemen en dat kost de samenleving onnodig veel geld. Dat schrijft het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) in een vandaag verschenen rapport.

'We staan te dweilen, terwijl de kraan openstaat', constateert de instantie die deze week haar 35-jarig bestaan viert. Het voorkomen van financiële problemen lukt niet als het de consument op andere vlakken moeilijk wordt gemaakt om de juiste keuzes te maken.

Dat toeslagen voor bijvoorbeeld huur vooraf moeten worden aangevraagd, werkt schulden in de hand. Net als de oplopende kosten bij het vergeten uit te checken in het openbaar vervoer, of het eenvoudig aankopen kunnen doen met je creditcard en honderden euro's rood kunnen staan.

Ernstige financiële problemen
De samenleving is volgens berekeningen van het Nibud al gauw 100.000 euro kwijt aan één huishouden dat ernstige financiële problemen heeft. Dat geld gaat zitten in afschrijvingen, hulpverlening, verzuim- en ziektekosten, verloren arbeidsuren, uitkeringen en huisuitzettingen.

Inmiddels heeft zo'n 15 procent van de Nederlandse bevolking te maken met ernstige betalingsachterstanden. Dit zijn ruim 1,1 miljoen Nederlanders en het Nibud verwacht dat dit aantal nog verder zal stijgen.

Voorlichting
Komende periode wil het Nibud bedrijven en instellingen nadrukkelijker voorlichten over hoe zij geldproblemen minder in de hand kunnen werken. Wanneer het financieel gedrag van consumenten meer als uitgangspunt wordt genomen bij beleidsdoelstellingen, leidt dit tot veranderingen waar de samenleving veel aan heeft, zo is de gedachte.

Als voorbeeld noemt het Nibud de manier waarop de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) nu via zijn website studieleningen laat aanvragen. Tot voor kort kreeg je standaard het maximum te lenen bedrag te zien dat je zelf kon verlagen. Dat zorgde er volgens het Nibud voor dat studenten eerder kozen voor het maximale leenbedrag. Nu staat dit standaard op nul, waardoor er relatief minder wordt geleend.

ANP, oktober 2014.
www.anp.nl

 

 

De Beer Bewind vof
Postbus 3
5400 AA Uden

telefoon 0413 230230
ma t/m do bereikbaar
van 09.00 - 11.00 uur

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.  
www.debeerbewind.nl

Bezwaar- en Klachtenreglement
KVK 67098894
BTW NL8568.29.754.B01